Historia Sweet Noise: Pionierzy polskiej sceny alternatywnej

Sweet Noise to jedna z najbardziej wpływowych grup w historii polskiej muzyki rockowej, łącząca w swojej twórczości elementy heavy metalu, hardcore’u, muzyki elektronicznej i wielu innych gatunków. Zespół, założony w 1990 roku w Swarzędzu pod Poznaniem, od początku wyróżniał się na polskiej scenie muzycznej bezkompromisowym podejściem do twórczości i charakterystycznym brzmieniem.

sweet noise glaca

Początki (1990-1994)

Inicjatorami powstania Sweet Noise byli wokalista Piotr „Glaca” Mohamed oraz perkusista Tomasz „Balbina” Maćkowiak. Pierwszy skład uzupełniali gitarzysta Robert „Waluś” Walczak i basista Maciej „Żuk” Żebrowski. Zespół zadebiutował koncertowo w 1991 roku w poznańskim klubie Rejtan.

Wczesne lata grupy obfitowały w liczne zmiany personalne. Po rozpadzie pierwszego składu, Mohamed i Maćkowiak kontynuowali działalność, zapraszając do współpracy gitarzystę Tomasza „Magica” Osińskiego oraz basistę Macieja Szymańskiego. Skład ewoluował dalej, gdy dołączyli Jan „Yach” Wróblewicz (gitara) i Tomasz „Letki” Letkiewicz (bas).

Przełomowym momentem w historii zespołu był występ na Festiwalu Jarocin ’94, gdzie otrzymali nagrodę dziennikarzy. W tym samym roku grupa zwyciężyła również na Festiwalu Grup Rockowych w Węgorzewie oraz przeszła eliminacje do prestiżowego festiwalu Le Printemps de Bourges we Francji.

Era „Respect” i „Getto” (1995-1997)

Rok 1995 przyniósł debiutancki album „Respect”, wydany przez Izabelin Studio. Płyta zawierała utwory, które na stałe zapisały się w historii polskiego rocka, w tym „Godność” i „Cisza” – do obu powstały teledyski, z których ten drugi został nominowany na festiwalu Yach Film i emitowany w MTV.

Wiosną tego samego roku zespół wystąpił na francuskim festiwalu Le Printemps de Bourges, dzieląc scenę z takimi formacjami jak Megadeth, Machine Head i Therapy?. Ta europejska ekspozycja znacząco wpłynęła na dalszy rozwój kariery Sweet Noise.

Drugi album „Getto” (1996) umocnił pozycję zespołu na polskiej scenie alternatywnej. W nagraniach gościnnie wystąpiły wokalistki Natalia Kukulska i Anja Orthodox z Closterkeller oraz członkowie zespołu Vader. Album spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno fanów, jak i krytyków, co zaowocowało nagrodą Fryderyka w kategorii album roku metal.

Po wydaniu anglojęzycznej wersji albumu „Ghetto” w 1997 roku, zespół intensywnie koncertował w kraju i za granicą, w tym na festiwalach Rock Pop Bratislava i Headbangers Heaven w Holandii.

Okres „Koniec wieku” i międzynarodowe uznanie (1998-2001)

Trzeci album „Koniec wieku” (1998) potwierdził status Sweet Noise jako jednego z najważniejszych zespołów polskiej sceny metalowej. Grupa koncertowała nieustannie, występując m.in. jako support Black Sabbath w katowickim Spodku oraz na prestiżowym niemieckim festiwalu Wacken Open Air.

W tym okresie Mohamed angażował się również w różne inicjatywy społeczne, w tym kampanie antynarkotykowe oraz antyrasistowskie, co podkreślało zaangażowany charakter twórczości zespołu.

Nowa era – od „Czasu ludzi cienia” do „The Triptic” (2002-2007)My heading is awesome

Po rozstaniu z Universal Music Polska, Sweet Noise założył własną wytwórnię Noise Inc. Pod jej szyldem ukazał się album „Czas ludzi cienia” (2002), na którym zespół eksperymentował z brzmieniem industrial metal i elektroniką. Album przyniósł grupie drugiego Fryderyka, którego jednak zdecydowali się nie odebrać na znak protestu przeciwko praktykom w polskim przemyśle muzycznym.

Kolejne dwa albumy – „Revolta” (2003) i „The Triptic” (2007) – pokazały dalszą ewolucję muzyczną Sweet Noise. „Revolta” zawierała elementy hip-hopu i gościnne występy Edyty Górniak, rapera Peji oraz Adama „Nergala” Darskiego. Z kolei „The Triptic” był dziełem najbardziej eklektycznym, łączącym industrial z ambientem, muzyką etniczną i soulem, z udziałem artystów z Afryki.

W 2005 roku zespół dotknęła tragedia – zmarł perkusista Krzysztof „Docent” Raczkowski, którego ślady perkusji zostały wykorzystane na ostatnim albumie grupy.

Sweet Noise band 2

Reaktywacja (2019)

Po dwunastoletniej przerwie, w 2019 roku Piotr „Glaca” Mohamed reaktywował Sweet Noise, zapraszając do współpracy nowych muzyków oraz wieloletniego gitarzystę Tomasza „Magica” Osińskiego. Zespół odbył trasę koncertową „Respect Tour”, świętując 25-lecie wydania swojego debiutanckiego albumu.

Muzyka i przekaz

Twórczość Sweet Noise zawsze wymykała się prostym klasyfikacjom. Zespół łączył elementy hardcore’u, heavy metalu, rocka alternatywnego, industrial metalu, elektroniki, a w późniejszych latach także hip-hopu, ambientu i world music.

Teksty autorstwa Piotra „Glacy” Mohameda poruszały istotne społecznie tematy, takie jak przemoc, korupcja, wyzysk czy rasizm. Charakteryzowały się bezkompromisowością, często wykorzystując dosadny język dla wzmocnienia przekazu.

Projekty poboczne

W okresach mniejszej aktywności Sweet Noise, Piotr Mohamed angażował się w różnorodne projekty muzyczne. W 2007 roku skomponował muzykę do filmu „We Are the Strange”, a następnie współpracował z japońskim producentem Toshim Kasaim pod nazwą Serce.

W 2008 roku jako Noise Inc. wydał eksperymentalny album „The Clean Cut Blade”, a rok później nawiązał współpracę z Justinem Chancellorem z zespołu Tool, tworząc projekt M.T.void.

Dziedzictwo

Sweet Noise pozostaje jednym z najbardziej innowacyjnych i wpływowych zespołów w historii polskiego rocka. Grupa zdobyła liczne wyróżnienia, w tym dwie nagrody Fryderyka, a jej koncerty na festiwalach takich jak Przystanek Woodstock czy Wacken Open Air przeszły do legendy.

Stworzone przez zespół stowarzyszenie Noisenation wspierało młodych artystów, poszerzając wpływ grupy poza sferę muzyczną.

Po ponad trzech dekadach od powstania, dziedzictwo Sweet Noise nadal inspiruje kolejne pokolenia polskich muzyków alternatywnych.